لطفا منتظر بمانید، در حال بارگذاری ...

سند ملی هوش مصنوعی باید با نگاهی جامع و رویکردی مسئله محور تنظیم و راهبری شود

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند ملی هوش مصنوعی باید با نگاهی جامع و رویکردی مسئله محور تنظیم و راهبری شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار مشاور مدیر حوزه های علمیه و دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه علمیه ضمن تشریح پنج ساحت اصلی هوش مصنوعی، بر لزوم هم افزایی نهادهای مختلف در تدوین اسناد بالادستی و راهبری حوزه هوش مصنوعی تأکید کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار مسئله هوش مصنوعی را از مهم ترین مقولات مورد نیاز کشور دانست و افزود: در مساله هوش مصنوعی نیاز به هم افزایی نهادهای مختلف همراه با یک تقسیم کار ملی می باشد چرا که مجموعه‌ها و گروه های علمی و فنی متعددی در این مسئله نقش آفرین هستند. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با استفاده از ظرفیت ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه که از مصادیق حلقه های میانی است می تواند در این موضوع راهبری و حکمرانی کند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: بایستی هم اندیشی، طراحی، تولید اندیشه، گفتمان سازی و اقدام در ۵ ساحت اصلی مسئله راهبردی هوش مصنوعی صورت پذیرد؛ ساحت حکمت که مشتمل بر مبانی و اصول این مسئله است. ساحت معرفت که شناخت این فناوری و رشد و روزآمدی آن است. ساحت صنعت که همان بعد فناورانه می باشد. ساحت مهارت که همان کاربردها است و ساحت معیشت که اقتصاد مسئله هوش مصنوعی را در بر می‌گیرد. ایشان بیان داشت: در سه ساحت حکمت، معرفت و صنعت بایستی در سطح نخبگان بحث و گفتمان سازی شود. اما در مقوله مهارت و معیشت تبیین در سطح عموم مردم و آحاد جامعه صورت پذیرد.

استاد فلسفه و رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با تاکید بر حفظ و تقویت برگزاری نشست های تخصصی افزود: برگزاری نشست های تخصصی گفتگومحور حل مسئله در ابعاد مختلف هوش مصنوعی مورد نیاز است چرا که لازم است با کشف نظام مسائل این عرصه به حل مسائل آن پرداخت.

در ابتدای این دیدار محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با تقدیم بخشی از مکتوبات ستاد راهبری فناوری های هوشمند به ارائه گزارش عملکرد ستاد و تببین رویکردها و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ستاد پرداخته و با ذکر ظرفیت کنش گری حوزه و نخبگان دغدغه مند در این مسئله آمادگی ستاد را برای کمک به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تجمیع ظرفیت های متنوع ملی اعلام نمود.

در پایان بهروز مینایی بیدگلی مشاور مدیر حوزه های علمیه و دبیر علمی همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی با ذکر اهداف، ابعاد و اقدامات صورت گرفته در زمینه همایش به تبیین محورهای همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی پرداخت.

اشتراک گذاری:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 8 =

آیکن های اجتماعی