لطفا منتظر بمانید، در حال بارگذاری ...

ضرورت ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی با رویکرد حوزوی و دانشگاهی

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم ترسیم، پایه‌ریزی و توسعه دورنمای جامع مطالعات و گرایش‌های حوزوی و دانشگاهی در عرصه هوش مصنوعی تصریح نمود و یادآور شد: نیازمند ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف مطالعاتی و رشته‌سازی‌های تخصصی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار با اعضای ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام بر اهمیت بهره‌مندی از فیوضات لیالی قدر تأکید کرد و ابراز داشت: ارزش نهایی همه تلاش‌های انسان در عالم با صبغه الهی و رنگ خدایی شناخته می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه از اقدامات ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه تقدیر و بر اهمیت توجه این مجموعه به برنامه‌ها، ساختار و سازمان حوزه‌های علمیه تأکید کرد و ابراز داشت: هوش مصنوعی باید کارکردهای حوزه را ارتقاء داده، بهره‌گیری از این حوزه دانشی و فناوری مهم در حوزه‌های علمیه، به‌صورت برنامه‌ای منسجم پایه‌ریزی و دنبال گردد.

آیت‌الله اعرافی ضمن تأکید بر لزوم تأسیس دانشگاه بین‌الملل اسلامی، تطور و تحول در کاربست هوش مصنوعی و پایه‌ریزی آن در دستگاه‌های مدیریتی حوزه را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: در کنار جامعة المصطفی، نیازمند تأسیس دانشگاه قوی بین‌المللی ناظر به رویکردهای تمدنی و هم‌راستا سازی ظرفیت‌های دانشگاهی در همه دانش‌های زیستی و فناوری‌های نوین هستیم.

وی بابیان این‌که نیاز است با مشارکت ستاد راهبری فناوری های هوشمند احکام ناظر به هوش مصنوعی متناظر با مباحث علوم اسلامی در برنامه هفتم توسعه کشور اشراب گردد، ابراز داشت: پیوست هوش مصنوعی باید در تدوین برنامه پنج‌ساله دوم حوزه های علمیه و در تمام شاخص‌های برنامه‌ای حوزه‌های علمیه اشراب گردد. بسط، توسعه و عمق پیوست‌های هوش مصنوعی در طرح‌ها، احکام و برنامه‌های حوزوی نیازمند بازتعریف رویکردهای نوین است.

مدیر حوزه‌های علمیه کنشگری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه در عرصه پشتیبانی نظام اسلامی در بحث اسناد را مورد تأکید قرارداد و ابراز داشت: نقش‌آفرینی حوزه نیازمند بازتعریف کلان پروژه‌های ستادی و ترسیم رشته‌های دانشی متناظر است.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم ترسیم، پایه‌ریزی و توسعه دورنمای جامع مطالعات و گرایش‌های حوزوی و دانشگاهی در عرصه هوش مصنوعی تصریح نمود و یادآور شد: نیازمند ترسیم نقشه راه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف مطالعاتی و رشته‌سازی‌های تخصصی هستیم.

دکتر مینایی، مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی، نیز در ابتدای این دیدار با تشریح فعالیت های صورت گرفته، تبیینی از تقویت ضلع دانشگاهی ستاد با توسعه دفاتر در دانشگاه های برتر و راه‌اندازی اندیشکده تخصصی با حضور نخبگان هوش مصنوعی کشور ارائه و بر اهمیت پیوست فرهنگی هوش مصنوعی و جایگاه حوزه در این مسیر تأکید نموده و تصریح کرد: تمام جلسات ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند با تلاش های دبیر ستاد به‌ صورت مداوم و با حضور اساتید برجسته کشوری در حال برگزاری است.

مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در هوش مصنوعی با بیان این‌که در راستای هوشمند سازی فرایندهای حوزوی به‌ویژه اسناد بالادستی، نشست‌های تخصصی متعددی برگزار شده است، خاطرنشان ساخت: با توجه به پتانسیل کشورهای اسلامی در عرصه هوش مصنوعی، نقش ارزشمند جامعةالمصطفی در بسترسازی ارتباطات دانشگاهی بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

دکتر مینایی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تأکید بر تدوین پیوست‌های هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف، گزارشی از همکاری‌های ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با حوزه علمیه نجف ارائه و بر لزوم ترسیم ارتباط هوش مصنوعی با ابعاد علمی، فقهی و علوم انسانی حوزه‌های علمیه تأکید نمود.

همچنین در این دیدار دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند دکتر محمدرضا قاسمی به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در ستاد پس از برگزاری اولین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی پرداخته و با ذکر اهداف و رویکردهای این ستاد در سال های گذشته اقدامات مجموعه را در چهار ضلع کلان گفتمان سازی، علمی، فنی و راهبردی عنوان نمود.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه، با اشاره به تلاش های صورت گرفته در ستاد برای توسعه تعاملات با مراکز حوزوی و دانشگاهی، ایجاد فهم صحیح از مسئله هوش مصنوعی و اهمیت آن در میان نخبگان و مجموعه های حوزوی و دانشگاهی را دستاورد این حرکت گفتمان سازانه دانست.

وی همچنین با بیان روند برگزاری دوره تربیت پژوهشگر عرصه هوش مصنوعی و دوره مهارت افزایی سواد هوش مصنوعی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برگزاری دوره ها و رویدادها را از اقدامات مهم ستاد در جهت بسترسازی و استفاده از توانمندی های موجود شمرد. دکتر قاسمی برگزاری اولین گردهمایی فعالان عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه و نیز اولین رویداد تبادل فناوری حوزه علوم اسلامی را از برنامه های پیش روی ستاد در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بیان کرد.

برچسب ها

اشتراک گذاری:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 19 =

آیکن های اجتماعی