لطفا منتظر بمانید، در حال بارگذاری ...

کشور نیازمند نگاه اعتدالی به هوش مصنوعی است

دکتر قاسمی با بیان اینکه در پدیده هوش مصنوعی به قانون نیاز داریم، تاکید کرد: در هوش مصنوعی یک هزینه و فرصت پیش روی ما است؛ اگر قانون به موقع، جامع و هوشمند در این پدیده داشته باشیم، برای آیندگان خلق مزیت خواهیم کرد، اما اگر قانون نداشته باشیم، فقط ضرر است.

محمدرضا قاسمی، در نشست فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده ها مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از همکاری و حضور نمایندگان نهادهای مختلف در این نشست و تشکر از نمایندگان مجلس برای تشکیل فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها، گفت: موضوع هوش مصنوعی متفاوت از فضای مجازی است و امیدواریم این فراکسیون بتواند اهداف بلند و متعالی را در این حوزه ایجاد و دنبال کند.

دبیر نشست هوش مصنوعی و حکمرانی بر آن ضمن بیان اینکه در کشور دو نگاه به هوش مصنوعی وجود دارد، ادامه داد: نگاه اول یک نگاه تکنیکال، اقتصادی و صرفا فنی به این پدیده است. این نگاه با تنوع جزئیاتی که در آن وجود دارد، به دقت به دنبال این است که ابزارهای هوشمند را توسعه دهد و به خدمت اهداف درآورد.

قاسمی با بیان اینکه در نگاه دوم هوش مصنوعی پدیده‌ای پر از تهدید و از مقوله سایبر است، افزود: اگر نگاه سایبرنتیو به این پدیده داشته باشیم، باید بسیار متوجه تغییرات باشیم. از قِبَل این نگاه، راهبردی به عنوان غفلت از عرصه‌های صنعتی و سایبرنتیو در این عصر انتخاب می‌شود. اعتقاد ما بر این است که با همفکری و مجموعه کنشگران در موضوع هوش مصنوعی در کشور، باید یک نگاه اعتدالی نسبت به این پدیده اتخاذ شود.

وی افزود: در موضوع هوش مصنوعی ضمن اینکه نیازمند واکاوی جدی و عمیق جوهره مبانی خود در اخلاق، فلسفه، فقه و علوم انسانی این پدیده هستیم، نباید از عرصه‌های صنعتی و فنی آن غفلت کنیم و بتوانیم با یک الگوی صحیح، این پدیده را در بستر اهداف و مدیریت‌های خود قرار دهیم.

دبیر نشست ضمن تاکید بر اینکه جنس کار در موضوع هوش مصنوعی بسیار پیچیده و متفاوت از کارهای معمولی است، گفت: کار معمولی این است که کارهایی که در کشورهای دیگر انجام شده را الگو قرار داده و آن را توسعه دهیم. یا اینکه هوش مصنوعی را در فضای تهدید قرار دهیم و آن را پدیده‌ای پر از توطئه و نقش دشمن تلقی کنیم که چه بسا این نگاه باعث شود بسیاری از مزیت‌های هوش مصنوعی که می‌تواند به کشور کمک کند، هم غفلت کنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه با الهام از جملات اخیر مقام معظم رهبری در حوزه هوش مصنوعی می‌توان به یک نگاه اعتدالی در هوش مصنوعی رسید، عنوان کرد: رهبرمعظم انقلاب در آبان‌ماه ۱۴۰۰ در جمله‌ای اشاره کردند ما در هوش مصنوعی از دنیا عقبیم. همچنین فرمودند این پدیده در آینده دنیا موثر است. در سخنرانی خود در ۱۴ خردادماه سال جاری هم فرمودند: «در عصر هوش مصنوعی و کوانتم و اینترنت نمی‌توان با ابزارهای گذشته مواجهه کرد. تحول‌هایی پیش روی ما است که همان تحول‌های زمان امام(ره) است، اما ابزار تبلیغی تغییر کرده است.» اگر این دو پیام را کنار هم بگذاریم، هم جنبه کار دینی و هم جنبه نحوه حکمرانی و جنس نرم‌افزاری این پدیده یک نگاه بلند می‌طلبد.

وی ضمن اشاره به اینکه در پدیده هوش مصنوعی به قانون نیاز داریم، تاکید کرد: در هوش مصنوعی یک هزینه و فرصت پیش روی ما است؛ اگر قانون به موقع، جامع و هوشمند در این پدیده داشته باشیم، برای آیندگان خلق مزیت خواهیم کرد، اما اگر قانون نداشته باشیم، فقط ضرر است.

قاسمی در پایان گفت: پایان این هفته اولین جلسه شورای امنیت بین‌الملل در موضوع هوش مصنوعی تشکیل می‌شود و احتمال اینکه آژانسی مانند آژانس اتمی برای آن شکل بگیرد، بسیار بالا است. طبیعتا کشورهایی که در این زمینه جلو افتاده‌اند، اعضای این آژانس خواهند شد؛ بنابراین اگر بخواهیمدر این حوزه وجه امتیاز خود را حفظ کنیم، نیازمند یک نگاه جامع با قانون شایسته هستیم که باید تا پایان این دوره از مجلس شاهد قانون جامع هوش مصنوعی باشیم، در غیر این صورت کشورهای عضو آژانس برای ما تصمیم می‌گیرند.

در این نشست همچنین فرزندان شهید والامقام دانشمند هسته ای و دفاعی کشور دکتر محسن فخری‌زاده و مدیران و نمایندگانی از مرکز فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز پژوهش‌های مجلس، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ستاد توسعه هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پارک فناوری پردیس، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مرکز ملی فضای مجازی، شرکت هوش مصنوعی پارت، شرکت زعیم، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مرکز فناوری اطلاعات وزارت علوم تحقیقات فناوری، مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین)، مرکز فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کشور، دانشگاه مالک اشتر و جمعی دیگر از مسئولین اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، ضمن ارائه گزارش کار مجموعه خود در این حوزه، به بیان نظرات و راهبردهای خود در زمینه حکمرانی بر هوش مصنوعی پرداختند.

برچسب ها

اشتراک گذاری:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 16 =

آیکن های اجتماعی