لطفا منتظر بمانید، در حال بارگذاری ...

حوزه بخواهد وارد هوش مصنوعی شود، باید ابر پروژه ها را طراحی کند/برای ورود به هوش مصنوعی باید به بلوغ لازم برسیم

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: اگر حوزه‌ علمیه بخواهد وارد هوش مصنوعی شود باید پروژه‌های بزرگی در اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های حوزه شکل بگیرد تا بتواند مساله را به طور کامل انجام دهد و به ضرورت این مساله رسیده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در آیین افتتاحیه دوره تابستانه هوش مصنوعی در جامعةالمصطفی العالمیه به چالش‌های عرصه هوش مصنوعی و علوم اسلامی اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی به دنبال تحلیل و تفکر و حل مسئله است که می خواهد این کار را از طرف انسان انجام دهد. روند قدم به قدم حل مساله از درک نیاز، موضوع شناسی، مفاهیم و مبانی دخیل در فهم موضوع در حل مساله، استظهار و استنباط را در این عرصه می بایست به یک فرایند تبدیل کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که باید زمینه الگوریتم سازی ریاضی در علوم انسانی و فلوچارت این مساله را طراحی کنیم، اظهارکرد: هوش مصنوعی در راستای هوش انسانی است و تا انسان داده‌هایی را به هوش مصنوعی ارایه نکند هوش مصنوعی نمی تواند نتیجه به انسان بدهد. لذا علوم انسانی دارای یک سری مسائل طولی و عرضی است که می بایست دقیق آن را بشناسیم و به فناوری های نوین ارائه کنیم. چرا که آیا آنچه در الگوریتم سازی ریاضی آمده، مشکل در طراحی فرآیندهای طولی و عرضی است؟ آیا همه الزاما طولی هستند یا مسائل هم عرض داریم؟ لذا باید بتوانیم برای هوش مصنوعی طراحی مناسبی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی ادامه داد: پیاده سازی و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه علوم اسلامی مانند علوم ریاضی نیست و کار سخت تر هست. اگر حوزه‌ علمیه بخواهد وارد هوش مصنوعی شود باید پروژه‌های بزرگی در اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های حوزه شکل بگیرد تا بتواند مساله را به طور کامل انجام دهد و به ضرورت این مساله رسیده باشند.

وی بیان کرد: اگر حوزه علمیه می خواهد وارد هوش مصنوعی شود باید کارگروه ها و تیم‌های پژوهشی بزرگی در مراکز پژوهشی شکل بگیرد که به صورت مفصل پیرامون این موضوع بحث کنند و سپس نتایج خودشان را در اختیار مهندسان هوش مصنوعی قرار دهند تا آنان وارد هوش مصنوعی کنند. در حال حاضر برای ورود به پروژه هوش مصنوعی به بلوغ لازم نرسیده ایم و باید زیرساخت های علمی، پژوهشی و مبنایی آن را تکمیل وتجیهز کنیم.

اشتراک گذاری:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =

آیکن های اجتماعی