لطفا منتظر بمانید، در حال بارگذاری ...

هوش مصنوعی ضرورت حوزه تعلیم و تربیت در ایران

هوش مصنوعی ضرورت حوزه تعلیم و تربیت در ایران / شهر قم باید قطب فکری اشاعه هوش مصنوعی در آموزش و پرورش شود.
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه با تأکید بر حرکت در کاربردی سازی هوش مصنوعی ، گفت : باید آموزش و پرورش در قم به‌عنوان مادر انقلاب در حوزه هوش مصنوعی ورود کرده و این ضرورت را به‌صورت بومی ارائه دهد .
به گزارش روابط عمومی ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه ، آقای دکتر قاسمی ، دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه در نشست تبیینی پیوست هوش مصنوعی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سالن جلسات شهید حاج قاسم سلیمانی اداره کل آموزش و پرورش استان قم برگزار شد، تأثیر هوش مصنوعی را در زندگی امروز مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت : امروز تأثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی، رسانه، اقتصاد، فرهنگ و حوزه‌های مختلف اجتماعی بر کسی پوشیده نیست .
وی ویژگی‌های هوش مصنوعی را مورد توجه قرارداد و افزود : هوش مصنوعی یک پدیده راهبردی بوده و ۶۰ کشور در حوزه هوش مصنوعی سند راهبردی دارند و کشور ما نیز به برکت نگاه مقام معظم رهبری سند را شروع کرده و بعد از دو سال به سند ملی بر اساس زیست‌بوم و جغرافیای بومی رسیده‌ایم .
* داشتن سند ملی در حوزه هوش مصنوعی لازم و کلیدی است
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ، داشتن سند ملی در حوزه هوش مصنوعی را لازم و کلیدی دانست و تصریح کرد : بعضی از کشورهای همسایه تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده‌ای در مورد اقتصاد گرفته‌اند اما بعضی از کشورها مانند امارات وزارت هوش مصنوعی تأسیس کرده و در حوزه ” IT ” کارهای خوبی انجام داده است .
وی به نمایندگان ادیان مختلف در حوزه هوش مصنوعی در امارا ت اشاره کرد و گفت : نماینده دین اسلام در هوش مصنوعی وزیر وزارت هوش مصنوعی امارات بوده و دین اسلام با همه ظرایف و مبانی انسان‌شناسی که دارد کسی راهبری آن را بر عهده ‌گرفته که به دین اسلام شناخت حقیقی ندارد و این جای تأسف است .
* تمام صنایع با هوش مصنوعی دچار تحولات پیچیده‌ای می‌شود
دکتر قاسمی ، همه صنایع را مرتبط با هوش مصنوعی دانست و تأکید کرد : تمام صنایع با هوش مصنوعی دچار تحولات پیچیده‌ای می‌شود که قابل‌توجه بوده و این دومین ویژگی این ابرقدرت است که تحول‌آفرین بوده و همه را دچار زیست و معماری جدید می‌کند .
وی ادامه داد : از دیگر ویژگی‌های این دانش فناوری، پیچیدگی آن است و این مختصات در اختیار افراد خاصی نیست اما قدرت تحلیل داشته و منطق فهم دارد و بر اساس همین قدرت تحلیل می‌تواند تمام الگوریتم‌های قبل را دگرگون کند و این الگوریتم‌ها بر اساس فهم کسی که از آن بهره می‌برد قابل‌تغییر است .
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ، نوآوری در هوش مصنوعی را نوآوری نوع باز معرفی کرد و گفت : این فناوری محدودیتی در رشته‌ها نداشته و در واقع مسئله‌ای بین‌رشته‌ای بسیار راهبردی بوده و تمام رشته‌ها حتی حوزه علوم انسانی می‌توانند بر آن وارد شوند و در آن کار کنند .
وی به سند یونسکو در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و خواستار مطالعه این سند شد و خاطرنشان کرد : ایران تنها کشوری است که این سند را امضا نکرده و از نظر اخلاقی این سند را تأیید نمی‌کند و ما به برکت مقام معظم رهبری سندی با ویژگی‌های مبانی اخلاقی خودمان را تنظیم می‌کنیم .
* عوامل توجه جهان به هوش مصنوعی
دکتر قاسمی ، هوش مصنوعی را پدیده‌ای جدید ندا ن ست و عوامل توجه جهان به هوش مصنوعی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد : توجه به هوش مصنوعی سه عامل دارد که نخستین آن این است که هر چه داده‌ها به هوش مصنوعی ساختارمند و حجیم‌تر باشد کاربرد این هوش بیشتر و ارزشمندتر شده و کارایی بیشتری دارد .
وی یادآور شد : اگر داده‌ها انبوه شود تصمیمات دقیق‌تر شده و از تصمیمات شخصی دور خواهد شد و نظام الگوی اجرایی به‌صورت جامع و بدون اعمال سلیقه و مبنی بر سامانه‌های اطلاعاتی پیش رفته و در نظام مشخصی حرکت خواهیم کرد .
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ، استفاده از هوش مصنوعی را در نظامند شدن جامعه مؤثر خواند و گفت : عامل دوم در توجه دنیا به هوش مصنوعی حوزه زیرساخت‌های پردازشی است که متأسفانه در کشور ما در این بخش کاری انجام‌نشده است و با نداشتن زیرساخت‌های پردازشی داده‌ها به کار نخواهد آمد .
وی حوزه سوم که مهم‌ترین بخش در هوش مصنوعی است را تبیین و خاطرنشان کرد : در این حوزه که بخش الگوریتم نامیده می‌شود فهم و تحلیل به ماشین انتقال پیداکرده است به‌طوری‌که ماشین فارغ از دخالت انسان بر اساس انبوه داده‌ها رشد کند .

دکتر قاسمی، این بخش را عامل ورود حوزه‌های علمیه به هوش مصنوعی دانست و افزود : اگر بتوانیم ارزش‌های انقلابی را به ماشین القا کنیم و مدیریت این هوش را به دست بگیریم بسیاری از داده‌های معرفتی را می‌توانیم به جامعه ارائه کرده و دانش عمومی را ارتقاء دهیم .
* با درک قدرت هوش مصنوعی می‌توانیم الگوریتم‌های بومی را توسعه دهیم
وی با تأکید بر فهم توانمندی‌های دانش فناوری ، اظهار داشت : با درک قدرت هوش مصنوعی می‌توانیم الگوریتم‌های بومی را توسعه دهیم و آموزش و پرورش و کسی که در نظام تعلیم و تربیت است باید این فناوری سالم را آموزش دهد و جامعه را به سمت تعالی هدایت کنیم .
دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه ، آموزش و پرورش را عامل تعلیم و تربیت جامعه دانست و تأکید کرد : بخش مهم تعلیم و تربیت در خارج از مدرسه و در فضای مجازی انجام می‌شود که با کنترل این فضا با هوش مصنوعی می‌توانیم نخبگان و فرزانگان را تربیت کنیم و به سمت پیشرفت و سلامت حرکت دهیم .
وی با ابراز تأسف از کاربردی نبودن هوش مصنوعی در کشور گفت : ما در هوش مصنوعی در کشور ۱۴ هستیم اما در کاربردی سازی رتبه ۵۰ دنیا هستیم و این نشان می‌دهد جای خوبی نیستیم در حالی‌که صهیونیسم در رتبه ۵ دنیا است و ما باید در این عرصه به‌صورت جدی کار کنیم. دکترقاسمی، در گام نخست خواستار کاربردی سازی در حوزه تعلیم و تربیت شد و تأکید کرد : امروز ما دانش‌آموزانی داریم که در صنعت هوش مصنوعی به‌جایی رسیده اند که برای ابرقدرت‌ها کار کرده و درآمدهای دلاری دار ن د و ما باید این افراد را در سیستم بومی کنیم .
* شهر قم به‌عنوان پایگاه جهان تشیع و مادری انقلاب باید قطب فکری اشاعه هوش مصنوعی در تعلیم و تربیت باشد
وی در پایان تأکید کرد : شهر قم به‌عنوان پایگاه جهان تشیع و مادری انقلاب باید قطب فکری اشاعه هوش مصنوعی در تعلیم و تربیت باشد و معلمان در کنار حوزه باید این کار را به نتیجه برسانیم .
گفتنی است، در پایان این نشست تبیینی از برگزیدگان رویداد جمع سپاری تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

آیکن های اجتماعی